vineri, 2 februarie 2018

Întâmpinarea Domnului: frumuseţea întâlnirii omului cu Dumnezeu


„După ce s-au împlinit zilele purificării lor, după Legea lui Moise, l-au dus la Ierusalim ca să-l ofere Domnului” (Lc 2,22). Pruncul Isus intră în templu în brațele Fecioarei Maria. „Născut din femeie, născut sub lege” (Gal 4,4), El urmează destinul oricărui prim-născut de parte bărbătească al poporului său: conform Legii Domnului, trebuie să fie „răscumpărat” prin jertfă, la patruzeci de zile de la nașterea sa (cf. Ex 13,2.12; Lev 12,1-8).

Acel nou-născut, în toate asemenea celorlalți, nu trece neobservat: Duhul Sfânt îi deschide ochii credinței bătrânului Simeon, care se apropie și, luând Pruncul în brațe, îl recunoaște în El pe Mesia și îi aduce laudă lui Dumnezeu (cf. Lc 2,25-32). Acest Prunc – profețește el – va fi lumina neamurilor și slava lui Israel (cfr. v. 32), dar și „semn care va stârni împotriviri” (v. 34), deoarece, conform Scripturilor, va împlini judecata lui Dumnezeu. Iar Mamei uimite, bătrânul pios îi prezice că acest lucru se va realiza prin suferință, la care va fi și ea părtașă.

La patruzeci de zile după Crăciun, Biserica celebrează acest sugestiv mister de bucurie, care anticipează într-un fel durerea Vinerii Sfinte și bucuria Paștelui. Tradiția orientală numește sărbătoarea de astăzi „sărbătoarea întâlnirii”, deoarece, în spațiul sacru al templului din Ierusalim, are loc întâlnirea dintre condescendența lui Dumnezeu și așteptarea poporului ales.

Toate acestea capătă semnificație și valoare eshatologică în Cristos: el este Mirele care vine să încheie legământul nupțial cu Israel. Mulți sunt chemați, dar câți sunt cu adevărat gata să îl primească veghind cu mintea și cu inima (cf. Mt 22,14)? În liturgia de astăzi, o contemplăm pe Maria, model al acelora care se dedică și își deschid cu docilitate inima pentru întâlnirea cu Domnul.

În această perspectivă, sărbătoarea Prezentării lui Isus la Templu se dovedește a fi deosebit de potrivită să găzduiască lauda plină de recunoștință a persoanelor consacrate, și tocmai de aceea de câțiva ani se celebrează cu această ocazie „Ziua Vieții Consacrate”. Icoana Mariei, care în templu îl oferă lui Dumnezeu pe Fiul, vorbește cu elocvență inimii bărbaților și femeilor care au făcut totala dăruire de sine Domnului prin voturile sărăciei, curăției și ascultării pentru Împărăția cerurilor.

Tema ofrandei spirituale se îmbină cu cea a luminii, introdusă de cuvintele lui Simeon. Fecioara apare astfel asemenea unui sfeșnic care îl poartă pe Cristos, „lumina lumii”. Împreună cu Maria, mii de călugări, călugărițe și laici consacrați se adună astăzi în întreaga lume și reînnoiesc consacrarea lor, ținând în mâini lumânările aprinse, ca expresie a vieții lor aprinse de credință și de iubire.

(…) Sărăcia, curăția și ascultarea sunt trăsături distinctive ale omului răscumpărat, eliberat în interiorul său de robia egoismului. Liberi pentru a iubi, liberi pentru a sluji: așa sunt bărbații și femeile care renunță la ei înșiși pentru Împărăția cerurilor. Pășind pe urmele lui Cristos, răstignit și înviat, ei trăiesc această liberate ca solidaritate, luând asupra lor poverile spirituale și materiale ale fraților lor.

Este vorba despre acel variat „servitium caritatis„, care se practică în mănăstiri și în spitale, în parohii și în școli, printre săraci și emigranți, în noile areopaguri ale misiunii. Viața consacrată este, în mii de moduri, epifanie a iubirii lui Dumnezeu în lume (cf. Vita consecrata, cap. III).

Cu suflet recunoscător, aducem astăzi laudă lui Dumnezeu pentru fiecare dintre ei. Prin mijlocirea Fecioarei Maria, Domnul să îmbogățească tot mai mult Biserica sa cu acest mare dar. Spre lauda și cinstea numelui său și spre răspândirea Împărăției sale. Amin!

Predica Sfântului Părinte Papa Ioan Paul al II-lea
la Liturghia din sărbătoarea Întâmpinării Domnului
cu ocazia Zilei Vieții Consacrate, 1 februarie 2003

preluat de pe www.magisteriu.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu