Prima lectură din prima duminică a Postului Mare, vorbeşte despre un Dumnezeu care
inventează curcubeul, această îmbrăţişare dintre cer şi pământ, care
reinventează comuniunea cu fiecare fiinţă care trăieşte în fiecare trup. Acest
Dumnezeu nu te va părăsi niciodată. Tu îl poţi părăsi, dar el nu, nu te va
părăsi niciodată.
Evanghelia după sfântul Marcu nu relatează, spre
diferenţă de Luca şi Matei, conţinutul ispitirilor lui Isus, dar ne aminteşte
esenţialul: „Duhul l-a dus pe Isus în pustiu. Iar în pustiu a stat timp de
patruzeci de zile, fiind ispitit de Satana.” În acest loc simbolic Isus joacă
partida decisivă, chestiune de viaţă şi de moarte. Ce tip de Mesia va fi? Venit
pentru a fi servit sau pentru a sluji? Pentru a avea, pentru a urca, pentru a comanda, sau
pentru a coborî, pentru a se apropia, pentru a dărui?
Ispita este mereu o alegere între două vieţi, ba mai
mult, între două iubiri. Şi, fără alegeri, nu putem trăi. „Înlăturați ispitele
şi nimeni nu se va mai slava” (Abba Anton al deşertului), pentru că ar lipsi marele
joc al libertăţii, cel care deschide întreaga secțiune a legii în Biblie: eu
pun în faţa ta viaţa şi moartea, alege! Prima dintre porunci este un decret de
libertate: alege! Nu rămâne inert, pasiv, tolănit. Şi este ca o implorare pe
care Dumnezeu însuşi o adresează omului: alege, te rog, viaţa! (Deut
30,19).
Care poate să însemne „alege umanul în locul
neumanului” (D.M. Turoldo), alege mereu ceea ce constituie şi face să crească
viaţa ta a altora în umanitate şi demnitate.
Din pustiu ia început anunțul lui Isus, visul vieţii
sale. Primăvara, a noastră şi a lui Dumnezeu, nu se lasă înspăimântată de
niciun pustiu, de niciun abis de pietre. „După ce Ioan a fost închis, Isus a
venit în Galileea, predicând evanghelia lui Dumnezeu. şi spunând: «S-a împlinit
timpul şi s-a apropiat împărăţia lui Dumnezeu. Convertiți-vă şi credeţi în
evanghelie!»”
Conţinutul anunţului este Evanghelia lui Dumnezeu.
Dumnezeu ca o veste bună. Până atunci nu era deloc evident acest lucru. Nu toată
Scriptura este Evanghelie; nu este toată frumoasă, nu este doar o veste
fericită; uneori este amenințare şi judecată, deseori este poruncă şi
dispoziție. Dar caracteristicile originale ale rabinului din Nazaret este să
anunțe Evanghelia, un cuvânt care întăreşte viaţa: Dumnezeu s-a apropiat, şi
împreună cu el este posibil un cer nou şi un pământ nou.
Isus trece iar în urma lui, pe străzile oraşelor şi
satelor, rămâne o dâră de polen de Evanghelie, un ecou în care vibrează
mireasma frumoasă şi bună a bucuriei: este posibil să trăieşti mai bine, o lume
cum o visează Dumnezeu, o altfel de istorie iar acel rabin pare să îi cunoască
secretul.
Convertiţi-vă… ca şi cum ar spune: îndreptaţi-vă spre
lumină, pentru că lumina este deja aici. Şi este ca o mişcare continuă a florii
soarelui, orientarea sa tenace spre plinătatea şi frumuseţea luminii. Spre
Dumnezeul lui Isus, şi spre chipul său de lumină.
pr. Pius Petru Iancu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu