Parabola talanţilor (Mt 25,14.30) este unul dintre clasicele fragmente evanghelice vocazionale, foarte folosit în perspectiva chemării atât pentru a-l indica pe cel care primeşte chemarea, investind în ea, dar şi pe cel care se apără şi o înapoiază goală, sau pe cel care face puţin din ambele: o recunoaşte, dar o şi refuză, puţin din amândouă în acelaşi timp. De fapt, relatarea lui Isus ne pune cu spatele la zid, ca de obicei, deoarece ne dezvălui, în realitate, că cel de-al treilea slujitor „rău şi leneş”, se regăsește câte puţin în fiecare dintre noi, în interpretarea distorsionată a gestului pe care acel om l-a făcut înainte de a pleca într-o lungă călătorie.
„… le-a încredinţat toate bunurile sale”
Evanghelia este plină de imagini sau definiţii ale vocaţiei, iar aceasta
este una dintre multele definiţii, dar fără îndoială printre cele mai
semnificative: chemarea ca o încredințare a „bunurilor”, pe care Tatăl ni le dă
nouă tuturor fiilor săi. Nu este o simplă responsabilitate de dus la îndeplinire,
şi cu atât mai puţin o cale de a promova chemarea, sau o soluție pentru anumite
crize ecleziale (sau vocaţionale)…; ar fi prea puţin şi ar fi prea extrinsec relației
Creator-creatură. Tatăl, chemându-ne, ne încredințează bunurile sale, ceea ce el are mai preţios, se dăruieşte pe sine, ni se încredințează. Este ca şi cum
în împlinirea vocaţiei noi nu realizăm doar simpla noastră identitate, dar
aceea a lui Dumnezeu. Cât de Mare Mister!
„… fiecăruia după propria putere”
În acelaşi timp, o astfel de încredințare este după măsura fiecărui chemat;
şi este o altă delicatețe divină, sau ceea ce este mai frumos în fiecare
vocaţie creștină: totul (lui Dumnezeu) în fragment (al omului), planul
nelimitat divin care se împlinește în mici şi nesigure istorii umane; sau, imposibilul uman devenit posibil în Dumnezeu.
În misterul vocaţiei explodează paradoxul creștin: pe de o parte Creatorul se
apleacă, adaptând planul său după măsura creaturii, pe de altă parte o ridică
la sine pe cea din urmă, multiplicând capacităţile sale, făcând-o frumoasă şi
adevărată, făcând din istoria umană o parabolă a misterului divin, tocmai
precum parabola pe care o comentăm, unde talanții se dublează,
Din acest motiv, vocația nu poate fi înțeleasă și determinată doar plecând
de la ceea ce cineva este capabil să facă, sau se simte în stare să realizeze,
dar este înainte de toate pariul pe care îl face Dumnezeu, şi riscul pe care
omul inteligent este dispus să îl asume încrezându-se în Dumnezeu, pentru a se
regăsi apoi pe sine, aşa cum doar Dumnezeu îl poate visa. Şi fără a fi pândit
de riscul opus: să nu mai trăiască o viaţă multiplicată dar mortificată,
aplatizată pe măsura propriilor talente, care se reduc la mai nimic atunci când
omul fricos şi lipsit de înţelepciune se atașează atât de mult de ele încât
nu-i permite lui Dumnezeu să parieze pe ele.
„Intră în bucuria stăpânului tău!”
Dacă vocaţia naşte ca încredinţare de sine pe care Dumnezeu ne-o face nouă,
ea se împlinește când cel chemat se încredinţează lui Dumnezeu, sau se lasă în
mâinile lui, provocându-i bucurie. Tatăl se bucură, şi nu poate decât să se
bucure, când un fiu primește planul său şi îl împlineşte, se bucură pentru că
atunci poate să manifeste pe deplin dimensiunea sa de tată, pentru că poate să
reverse asupra lui, în mod total, propria bunăvoinţă, dar şi să facă lucruri
mari pentru că în sfârşit a găsit pe cineva care s-a încredinţat lui. Cât de
minunat este să ne gândim că Dumnezeu este bucurie! Şi nu doar atât: dacă
Dumnezeu este comuniune, nu poate să ţină pentru sine propria bucurie, ba mai
mult, el nu este capabil să se bucure singur, şi atunci împărtășește fericirea
sa, îi face părtași la ea pe cei care „au fost fideli peste puţin”, în micimea existenţei
lor, dăruindu-le „mult”. Şi din nou intrăm în logica multiplicării, a
însutitului pe care Isus îl promite celor care îl urmează, un „mai mult”
calitativ, care transformă străduința umană de a răspunde chemării divine în
bucurie, renunțarea în libertate, singurătatea inimii în capacitatea de a-i
iubi pe mulţi.
Fiecare vocaţie, în cele din urmă, este o chemare la bucurie, acea
adevărată, aceea a lui Dumnezeu. În timp ce nu există decât o unică tristeţe,
aceea de a nu răspunde chemării.
În parabolă, cu o imagine expresivă, acest slujitor este reprezentantul
celui care ascunde talantul. Cine ascunde sau se ascunde, fuge de frica de
Dumnezeu, asemenea lui Adam şi Evei după păcat, gândindu-se că El este un tip „aspru”
care pretinde să secere unde nu a semănat şi să adune de unde nu a împrăştiat;
dar fugind de Dumnezeu în realitate fuge de el însuşi. Acelaşi lucru îl face
cel care ascunde de alţii darul primit, sperând poate să îl ascundă şi
dinaintea ochilor săi; este cel care se ruşinează, căruia îi este teamă că nu
este capabil, cel care gândeşte că acel dar îl va face nefericit… Şi îl ascunde
într-o groapă. Din păcate, el ne face chiar să zâmbim: ce groapă va putea să
ascundă darul lui Dumnezeu, cel care cheamă şi ne încredinţează toate bunurile
sale? Câți tineri, dacă au făcut la fel, nu şi-au pierdut pentru totdeauna
fericirea în acea blestemată groapă?!
„Oricui are i se va da …, celui care nu are se va lua şi ceea ce are.” O
ciudată logică în încheiere, dar în felul său este tot „principiul
multiplicării”, care îl putem reexprima astfel: cine se încrede în Dumnezeu şi
ascultă invitaţia sa „va avea din abundenţă”, viaţa sa va fi o continuă
chemare, va trăi din ce în ce mai mult în lumină şi bucurie. Cine în schimb nu
primeşte chemarea lui Dumnezeu va pierde chiar şi propria viaţă, ceea ce are şi
este, pentru că în acest mod el a ales să se îndepărteze de izvorul vieţii.
Pentru el se va înmulţi disperarea: de fapt, va fi aruncat „afara, în
întuneric”, în obscuritatea celui care – ne mai fiind chemat de nimeni – nu ştie unde să meargă. Şi „va plânset şi scrâșnire
din dinți”
După: A. CENCINI, „Talenti e vocazione. La strana contabilità di Dio”, în Mondovoc, 10/2008, 26-27.
Pr. Pius Petru Iancu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu