marți, 21 noiembrie 2017

Rafale de foc asupra vocaţiei: să încercăm să o distrugem… (dar nu vom reuşi)


Iată câteva întrebări/provocări/ tentații care apar de obicei mai ales în faza inițială a unei vocaţii, mai ales dacă ea este autentică. Este vorba despre probleme care trebuie verificate, mituri care trebuie descompuse, sau pur şi simplu, atacuri nejustificate din parte situaților, persoanelor sau, de ce nu, chiar şi a celui rău, care se pot isca împotriva unei posibile chemări a lui Dumnezeu, pentru a o pune în dubiu, pentru a o slăbi, pentru a o trânti la pământ.
Vom încerca, prin aceste puţine puncte, să combatem puţin ignoranța în cauză, astfel încât o mai mare conștientizare să ne ajute să împlinim alegeri mature. Ca și în alte cazuri, recurgerea la ajutorul unei persoane competente rămâne de neînlocuit.

1. Chemarea lui Dumnezeu nu ar trebui să fie ceva luminos şi însorit? De ce, în schimb, eu mă simt tulburat de dubii şi temeri care nu mă lasă liniștit?
R. Vocaţia cheamă în joc întreaga viaţă, miza este mare, şi ca toate lucrurile importante asumă caracteristicile unei nașteri, cu toate fenomenele legate de ea, inclusiv durerea. Faptul că este o „naștere dureroasă”, adică, metaforic vorbind, o alegere dificilă, nu şterge cu nimic măreția şi frumuseţea a ceea ce se naște, care, dimpotrivă, poate să fie mai frumos şi mai strălucitor cu cât a fost mai mult cântărit în mod matur şi responsabil.
Aşadar, faptul de a trece prin atracţii şi tensiuni, în momentul alegerii, nu este nicidecum un semn că vocaţia este drumul greșit, ci dimpotrivă… Este suficient să ne amintim istoria apostolului Paul pentru a ne da cont de aceasta.

2. Presupusa vocaţie apare în viaţa mea într-o perioadă destul de dificilă. Dacă este o tentativă din partea mea, poate inconștientă, de a scăpa de diferite responsabilități legate de rolul meu actual în societate sau de preocupările de zi cu zi?
Şi acesta este un element ce nu poate să fie neglijat în momentul actual, cu atât mai mult cu cât în ambele cazuri se arată de neînlocuit călăuzirea unei persoane profundă din punct de vedere spiritual şi călăuzită, la rândul ei, de Duhul Sfânt (ideal ar fi un director spiritual), care să te ajute să împlinești, cu calm şi fără forțări, discernământul necesar. Aceasta tocmai pentru a exclude varianta ca vocaţia să fie o fugă de ceva, în loc să fie o alegere a lui Dumnezeu. Persoana în cauză va şti să îţi sugereze pașii concreți pentru a exclude o astfel de variantă.

3. Simt că sunt chemat, dar mă apropii deja de treizeci de ani. Ce sens ar mai avea o chemare la acest punct al vieţii mele?
Domnul cheamă lucrători în via sa la orice oră, iar aspectul cel mai important nu este atât vârsta cât mai ales autenticitatea motivațiilor, care trebuie verificate cu o atentă însoţire spirituală. Totuşi, ultimul cuvânt îi revine responsabilului instituției religioase (seminar, casă de formare călugărească, etc.) căruia i te adresezi. Faptul de a avea în spate o bucată de drum deja parcursă poate să faciliteze înțelegerea dinamicii societății şi a lumii în care te vei regăsi să lucrezi odată consacrat lui Dumnezeu, excluzând astfel riscul unei atitudini clericale, care nu mai are motiv să existe.
Astăzi, conformarea cu această societate, conduce la a lua tot mai târziu decizii importante, aşa cum sunt asumarea vieţii de căsătorie, consacrarea totală lui Dumnezeu în viaţa de preoţie sau în viaţa călugărească, precum şi multe altele. Ceea ce se pierde ca timp, va fi câștigat din perspectiva maturității și a conștientizării. Pe de altă parte, probabil că vei avea nevoie de un angajament suplimentar pe drumul convertirii pentru a avea curajul de a lăsa la o parte, în lumina Evangheliei, stiluri de viață și convingeri cristalizate, dacă nu sunt în linie cu mesajul de iubire propus de Isus.

4. Preot, soră, călugăr… Este posibil ca Dumnezeu să mă cheme la o astfel de alegere tocmai într-o epocă în care este o nevoie deosebită de mărturie creştină în ambientele muncii, ale educației, ale vieții civile și familiale? Ce sens are să te retragi în afara acestora pentru o alegere de consacrare totală?
Aceasta întrebare este puţin greșită (dacă nu chiar prefăcută), deoarece ne-o adresăm nouă, în timp ce este o problemă ce îl priveşte direct pe Dumnezeu. Aceasta pentru că el este cel care decide dacă o persoană este destinată consacrării totale, sau pentru o mărturie creştină laică în familie sau la muncă. Este o falsă dilemă, aşadar, care nu se poate aborda la nivel intelectual într-o manieră abstractă: în schimb trebuie să înţelegem ce ne cere Dumnezeu nouă, în mod personal, acum! Trebuie însă să spunem că alegerea de consacrare totală lui Dumnezeu va fi mereu de o valoare inestimabilă, deoarece Dumnezeu se foloseşte, pentru a paște turma sa, de Biserică, care la rândul său trebuie să ofere semne vizibile în ceea ce priveşte alegerile de viaţă; semnale clare de slujire care să permită o însoţire adecvată şi eficace a poporului lui Dumnezeu. Apoi, pentru administrarea sacramentelor, prin care sufletul credincioșilor este hrănit şi vindecat, prezenţa preoților şi a diaconilor, ca ajutători ai episcopilor (care sunt succesorii apostolilor) este absolut necesară, ba chiar indispensabilă. Faptul de a asuma o astfel de slujire nu îndepărtează de sensibilitatea pe care aceste persoane o pot demonstra cu privire la problemele timpului lor, însă implicarea lor va fi în mod necesar pe un plan mai mult spiritual și mai puțin „operativ”.

5. Cum putem vorbi despre un lucru care vine de la Dumnezeu dacă, în loc de încurajări şi de susţinere, experimentez în mod deosebit neînţelegere şi chiar opoziție fățișă?
În general, o vocaţie întâlneşte dificultăţile cele mai mari chiar în primele clipe. Acest lucru obligă persoana „chemată” să privească în interiorul ei cu onestitate, să supună unui discernământ riguros propriile motivaţii şi să răspundă repede la întrebări care oricum vor apărea puţin mai târziu în viaţă. Aşadar, este normal, sănătos şi salutar ca obstacolele cele mai mari să apară imediat, iar itinerariul vocaţional să meargă în creștere. Dar se poate întâmpla şi contrariul, adică se poate ca Domnul să prevadă la început o viziune plăcută şi atrăgătoare a chemării, împărțind mai apoi, în manieră oportună, elementele dificile şi problematice. Dumnezeu dispune combinaţia corectă dintre bucurie şi greutăţi, ţinând cont de persoană, de temperamentul său şi de istoria sa.

6. Ce vor gândi despre mine cei care mă cunosc? Este bine să îi fac părtaşi la încercările mele, sau nu? Voi avea susţinerea lor în vocaţia mea?
A răspunde «Da» chemării lui Dumnezeu este şi rămâne o alegere de ruptură, o cotitură faţă de trecut, şi mai ales la început, este necesar să avem în vedere o anumită singurătate umană, pentru a regăsi apoi aceste legături mai solide şi mai convinse, odată consolidată propria alegere. Spus pe scurt, important este „să jucăm curat”, având curajul să spunem clar părinţilor, rudelor, prietenilor mai apropiaţi şi, eventual, celui/celei cu care avem o relaţie afectivă specială, care sunt intențiile proprii. Din motive de oportunitate, câte o dată, se poate prefera o pregătire a acestor persoane înainte de a le anunţa, sau chiar o amânare a anunţului, fără însă a fi nevoiți să spunem minciuni, dar pur şi simplu ţinând cont că vocaţia, la naşterea sa, este o «creatură» fragilă care trebuie să fie protejate de posibilele șocuri premature.
Sfătuindu-ne mereu cu directorul spiritual, principiul valabil, în această primă fază, este mai ales cel al „legitimei apărări”: rămânând fermi că nu există nici cea mică dorință de a face pe cineva să sufere, aceasta nu trebuie să însemne sacrificarea propriei vocații. Dorinţa lui Dumnezeu este oricum superioară dorinţelor oamenilor, iar cele din urmă trebuie se alinieze cu prima şi nicidecum invers.



7. Va trebui să las la o parte toate talentele şi calităţile mele pentru a-l urma pe Isus? Atunci de ce mi le-a mai dat?
O temporară „suspendare” de la a face ca talentele mele să aducă roade nu înseamnă că Domnul nu îmi va cere, mai apoi, să le pun în slujirea unei cauze mult mai mari. Însă acum trebuie să învâţ că talente şi calităţile mele sunt mijloace şi nu scopul suprem, care va rămâne iubirea pentru Dumnezeu şi pentru fraţii mei. Odată dobândită această convingere, chiar şi folosirea propriilor talente şi calităţi va deveni mai liberă şi mai senină (şi cu siguranţă nu mai puţin rodnică).


prelucrare de pr. Pius Petru Iancu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu