Preoții nu sunt funcționari ci păstori după imaginea lui Isus bunul păstor care își dă viața pentru oile sale (cf. In 10,11).
Vocațiile în
Biserică sunt diferite. Cei mai mulți dintre laici sunt chemați la căsătorie prin
care primesc darul de a planta sămânța Evangheliei în mijlocul lumii. Unii
creștini sunt chemați la viața consacrată pentru a-l urma pe Cristos mai
îndeaproape prin profesarea sfaturilor evanghelice, sărăcia, castitatea și
ascultarea, pentru ca astfel să-și manifeste iubirea lor față de Dumnezeu, față
de Biserică și față de oameni.
Avem nevoie
de preoți pentru a se ocupa de nevoile parohiei pentru ca aceasta să poată
funcționa?
Avem nevoie
de preoți pentru o anumită asociație sau pentru a conduce un consiliu parohial?
Sau poate
pentru a organiza anumite activități parohiale sau pentru a-i înregistra pe cei
nou-născuți și pe cei morți?
Motivul
pentru care avem nevoie de preoți este acela că Isus are nevoie de ei. Isus îi alege pe preoți așa cum
i-a ales pe apostolii săi dintr-o mare mulțime.
De ce îi alege Isus pe preoți?
Preotul nu este
un orator ci un predicator, între cele două caracteristici este o diferență. Oratorul
se bazează pe diferite aspecte tehnice de exprimare, pe cunoașterea unor metode
de enunțare a cuvintelor. El poate face totul perfect. Cu toate acestea, predicatorul
este mandatat, cu garanția că este trimis de însuși Isus Cristos care îl
susține. Când predicatorul vorbește, este ca și cum Isus ar vorbi astăzi.
Diferența o
fac cuvintele consacrării: Acesta este trupul meu, acesta este sângele meu.
Este vorba despre adevăratul trup și sânge al lui Cristos, chiar dacă cuvintele
consacrării nu sunt spuse cu intonație. Garanția că aceste cuvinte sunt ale lui
Isus este legată de harul hirotonirii.
Al treilea rol al preotului este acela de a prezida/conduce o comunitate. Dar există laici care o pot face mult mai bine. Unde este diferența?
Nu este
vorba despre faptul că preotul are un impact mai mare, mai multă experiență cu
oamenii, că este un bun organizator. Preotul nu este un șef ci un păstor. Un
păstor îi reunește pe oameni pentru a-i conduce spre iubirea față de Dumnezeu
și față de semeni. Inima lui este oferită în întregime credincioșilor. Un
animator nu trebuie să-și dea viața pentru grupul său, un primar nu este
obligat să-și dea viața pentru comuna sa. Nu aceasta este sarcina lor.
Păstorul, în schimb, își dă viața pentru turma încredințată.
Pe scurt:
preotul vestește, celebrează și conduce o comunitate într-un mod diferit ca acela
al unui orator, animator sau șef. Această diferență ține de hirotonirea
primită.
Dacă tu îmi ceri
să demonstrez aceasta, îți spun că nu o pot face. Fără credință, nu putem
înțelege semnificația preotului. Aceasta este drama timpului nostru. Ne bazăm
pe psihologie, sociologie, antropologie și nu suntem capabili să privim
lucrurile, persoanele, situațiile din perspectiva credinței.
Preoția este
o vocație, nu o meserie. De aceea i se cere preotului de a se oferi în
întregime și întotdeauna. Acest lucru nu este cerut oricui, ci doar lui. De ce?
Dacă el
vorbește cu adevărat în numele lui Isus, dacă el celebrează în persoana sa și
prezidă în numele său motivat de iubire față de comunitatea sa, atunci el o
face nu cu un contract limitat, ci motivat de un dar primit pentru totdeauna. Preotul
nu acționează într-o asociație temporară asemenea uneia care dorește să
construiască un pod sau o autostradă.
Când preotul
acționează motivat fiind de o vocație în slujirea lui Dumnezeu, aportul său nu
este unul temporar, pasager, ci pentru totdeauna. De aceea angajarea sa trebuie
să fie definitivă. De aceea preoția nu poate fi ceva temporar, doar pentru un
timp.
Serviciul de
corist sau de președinte al consiliului pastoral sau de catehet etc. nu este
definitiv ci temporar.
Misiunea
unui păstor care acționează în numele lui Cristos nu poate avea un termen,
Cristos îl locuiește și îl păstrează pentru sine pentru totdeauna.
Este posibil
ca un preot să nu fie un bun animator precum un laic, căci preotul nu este un
animator ci un celebrant. Cuvintele și gesturile sale pe care le manifestă în
sacramentul reconcilierii ori în cel al euharistiei, sau în cel al ungerii
bolnavilor, sunt identice cu cuvintele și gesturile lui Isus. Ele au aceeași
eficacitate și aceeași forță.
Sursa :
oeuvredesvocations.fr
Cardinal Godfried
Danneels
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu