duminică, 6 mai 2018

Chemaţi la bucurie, iubind "aşa cum" a iubit Cristos


Una dintre paginile cele mai frumoase în care apare apărată esenţa creștinismului, lucrurile determinante ale credinţei: aşa cum Tatăl m-a iubit pe mine, la fel v-am iubit şi eu pe voi, rămâneţi în această iubire. Un cânt ritmat pe vocabularul iubiților: a iubi, iubire, bucurie, plinătate… „Trebuie să ne întoarcem cu toţii să-l iubim pe Dumnezeu ca îndrăgostiţi, şi nu ca servitori” (L. Verdi).

Şi există un drum, chiar uşor, indicat de cuvintele: „rămâneţi în iubirea mea”, deja sunteţi în interior, atunci rămâneţi, nu plecaţi, nu fugiţi. Deseori noi rămânem, dar de multe ori ne apărăm de iubire, avem amintirea atâtor răni şi deziluzii, ne așteptăm la trădări. Însă Învăţătorul, vindecătorul lipsei de iubire, propune pedagogia sa: Iubiţi-vă unii pe alţii. Nu simplu: iubiţi. Însă: unii pe alţii, în reciprocitatea dăruirii şi primirii. Pentru că a iubi poate să fie suficient şi să umple o viaţă, însă a iubi, iubiţi fiind în schimb, este suficiente pentru multe vieţi.

Apoi cuvântul care face diferenţa creştină: iubiţi-vă aşa cum v-am iubit eu. Asemenea lui Cristos, care spală picioarele alor săi; care nu judecă şi nu alungă pe nimeni; care în timp ce îl rânești te priveşte şi te iubeşte; în căutarea ultimei oiţe cu o gingăşie combativă; uneori un erou curajos, alte ori gingaș ca un îndrăgostit. Înseamnă să îl luăm pe Isus ca măsură înaltă a trăirii. De fapt, când trăim o credinţă adevărată şi când este o simplă religie? „Credinţa este când tu te faci pe tine însuţi pe măsura lui Dumnezeu; religia este când îl aduci pe Dumnezeu pe măsura ta” (D. M. Turoldo).

Isus va fi cel care se apropie de umanitatea noastră: voi sunteţi prietenii mei. Nu mai sunteţi servitori, ci prieteni. Cuvânt dulce, muzică pentru inima omului. Prietenia, ceva ce nu se impune, nu se preface, nu se imploră. Care vorbeşte despre bucurie şi egalitate: doi prieteni sunt pe picior de egalitate, nu există superior sau inferior, care ordonă sau care execută. Este întâlnirea a două libertăți. Vă numesc prieteni: un Dumnezeu care din domn şi rege se face prieten, care se pune pe aceeaşi poziţie a celui iubit.

Dar de ce trebuie să aleg să rămân în această logică? Răspunsul este simplu, pentru a fi în bucurie: vă spun aceasta pentru ca bucuria mea să fie în voi şi bucuria voastră să fie deplină. Iubirea trebuie luată în serios, este vorba de bunăstarea noastră, de bucuria noastră. Dumnezeu, un Dumnezeu fericit („bucuria mea”), își investește pedagogia pentru a ridica fii fericiți, care să iubească viața cu inimă liberă și puternică și să se bucure de ea și să guste marea ei frumusețe.

Bucuria este un simptom: te asigură că mergi bine, că eşti pe calea cea dreaptă, că drumul tău se îndreaptă direct către inima caldă a vieţii. Isus, sărac în toate, nu a fost însă sărac în prieteni, ba mai mult, a celebrat atât de fericit liturgia prieteniei, pentru a face simţit în ea vibrația numelui lui Dumnezeu.

după  Ermes Ronchi, „Un Dio che da signore e re si fa amico, alla pari con noi”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu