sâmbătă, 19 ianuarie 2019

Transformarea apei în vin - minunea împlinirii vieţii noastre dacă i-o oferim lui Dumnezeu

Într-o casă din Galileea este o mare sărbătoare: porţile sunt deschise, aşa cum se obișnuiește, curtea este plină de lume, invitații par să nu fie suficienți în comparaţie cu dorinţa tânărului cuplu de a împărtăşi sărbătoare; o noapte cu făclii aprinse, o noapte cu cântec şi dans. Există o primire cordială şi pentru întregul grup care îl urmează pe Isus. Evanghelia din Cana îl surprinde pe Isus în momentele de sărbătoare ale unui prânz nupțial, printre oameni, cântând, râzând, dansând, mănâncă și bea, departe de falsul nostru ascetism. Nu în pustiu, nu pe Sinai, nu pe muntele Sion, însă Dumnezeu se lasă găsit la masă. Vestea cea bună este că Dumnezeu se aliază cu bucuria creaturilor sale, cu vitala şi simpla plăcere de a exista şi de a iubi: nunta din Cana este actul său de credinţă în iubirea umană. El crede în iubire, o binecuvântează, o susține. Crede în aşa măsură încât o transformă în temelia, locul originar şi privilegiat al evanghelizării sale. Isus începe se relateze credinţa cum se relatează o istorie de iubire, o istorie în care omului îi este mereu foame de veșnicie şi de Absolut. Inima, conform unui proverb antic, este poarta zeilor.

Şi Maria participă la sărbătoare, conversează, mănâncă, râde, gustă vinul, dansează, dar în acelaşi timp observă ce se întâmplă în jurul ei. Modul său de a trăi, atentă la toţi cei din jur, îi permite să vadă ceea ce nimeni nu vede, şi anume că vinul s-a terminat, punct de cotitură al relatării evanghelice: sărbătoarea nunților durau în Vechiul Testament, în medie cam șapte zile, (cf. Tb 11,20) dar chiar şi mai mult. Nu pâinea lipseşte, nu ceea ce este necesar pentru viaţă, dar vinul, care nu este indispensabil, în anumite momente ale vieţii poate ceea ce este cel mai inutil, cu excepția sărbătorilor sau doar pentru sporirea calității vieţii. Însă vinul este în întreaga Sfântă Scriptură simbolul iubirii fericite dintre bărbat şi femeie, dintre om şi Dumnezeu; o iubire fericită, dar întotdeauna amenințată.

„Nu mai au vin!”. O experienţă pe care am trăit-o cu toţii, când mii de dubii ne asaltează, iar iubirile sunt fără bucurie, casele fără sărbătoare, credinţa fără elan. Maria indică strada: „Faceţi tot ceea ce vă va spune!”. Ceea ce vă spune să împliniți! Împliniți Evanghelia, transformați-o în gesturi şi întrupați-o, să devină carne şi sânge. Şi astfel se vor umple vasele goale ale inimii. Iar viaţa vi se va transforma, din goală va deveni plină, din stinsă şi apatică va fi fericită. Mai multă Evanghelie echivalează cu mai multă viaţă. Mai mult Dumnezeu echivalează cu mai mult „eu”. Domnul reuşeşte să transforme viaţa noastră, care de multe ori este incoloră, fără gust, într-o viaţă frumoasă şi fericită. Dacă avem curajul să îi prezentăm apa necesităților noastre, suferinţele, deziluziile, şi să îl primim în rugăciune şi în viaţa de zi cu zi, El reuşeşte să dea un sens la tot.

Dumnezeul în care cred este Dumnezeul nunţii din Cana, Dumnezeul sărbătorii, al iubirii fericite care se află în paşi de dans; un Dumnezeu fericit că este de partea vinului celui bun, al parfumului de nard preţios, care stă de partea bucuriei, care îi sprijină pe ci săraci în pâine şi pe săraci în iubire. Un Dumnezeu fericit, care se îngrijeşte plăcerea umilă şi puternică de a trăi. Însă şi a crede în Dumnezeu este o sărbătoare, şi întâlnirea cu Dumnezeu generează viaţă, aduce înfloriri de curaj şi o primăvară continuă!

după Ermes Ronchi, "Cana, i nostri cuori come anfore da riempire"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu