duminică, 21 octombrie 2018

Slujirea, noul mod de a trăi care schimbă faţa lumii


Chiar Ioan, discipolul preaiubit, cel mai bun, finul teolog, se prezintă în faţa lui Isus şi cere, aşa cum face un copil: „Vreau ca tu să-mi dai ceea ce cer. Mie şi fratelui meu”. Şi totuşi, Isus îi ascultă şi le adresează o minunata întrebarea: „Ce vreţi să fac pentru voi?”. „Vrem primele locuri!”. După trei ani de drumuri străbătute împreună, după trei ani în care au văzut bolnavi vindecaţi, bărbaţi şi femei săturaţi, după cele trei anunţuri ale morţii pe cruce, aceşti ucenici se comportă ca şi cum nu au înţeles nimic. Şi iată, încă o dată, întreaga pedagogie a lui Isus, răbdătoare şi luminoasă. În loc să se enerveze sau să se descurajeze, Învăţătorul reîncepe să argumenteze, şi explică visul său pentru o lume nouă.

Nu ştiţi ceea ce cereți! Nu înţelegeţi ce corzi obscure atingeți cu această cerere, ce inimă săracă, ce săracă lume se naşte din această foame de putere. Iar demonstrația apare imediat: ceilalţi zece apostoli au auzit şi s-au indignat, s-au răsculat, unanimi în gelozie, uniţi de aceeași competiție de a fi primii.

Acum nu doar cei doi fii ai lui Zebedeu (cei supranumiți boanerges, fii tunetului, impetuoși și autoritari, așa cum indică porecla lor), dar toţi doisprezece sunt chemaţi din nou de Isus; el îi cheamă aproape, îi vrea lângă el.

Şi le deschide lor alternativa creştină: între voi să nu fie aşa. Mai marii pământului domină peste ceilalţi, se impun… Între voi nu aşa! Cred că pot guverna cu forţă… între voi să nu fie aşa.

Isus ia rădăcinile puterii şi le întoarce cu susul în jos: „cine vrea să devină mare între voi să fie sclavul vostru şi cine vrea să fie primul între voi să fie servitorul tuturor”. Slujire, numele dificil al celei mai mari iubiri. Dar este şi numele nou, numele secret al civilizației. Ba mai mult, este numele lui Dumnezeu. Căci aşa cum ne asigură Isus, el nu a venit pentru a a-şi găsi slujitori, dar pentru a fi el Slujitorul. Cea mai surprinzătoare, cea mai revoluționară dintre toate autodefiniţiile lui Isus. Cuvinte care ne iau cu ameţeală: Dumnezeu este slujitorul meu. Se sparg în bucăţi vechile idee despre Dumnezeu şi despre om: Dumnezeu nu este stăpânul şi domnul universului, la tronul căruia să îngenunchezi tremurând, dar este El cel care îngenunchează la picioarele oricărui fiu de-al său, se încinge cu un ştergar şi spală picioarele, şi pansează rănile.

Dacă Dumnezeu este slujitorul nostru, cina va fi stăpânul nostru? Unicul mod ca să nu mai fie stăpâni este să fim toţi slujitori. Aceasta nu ca o rezervă de laşitate, dar ca o înmulțire a curajului. Isus de fapt nu adună bărbaţi şi femei neîmpliniți şi plafonați, dar pe deplin înfloriți, regali, nobili, mândrii, liberi. Frumoşi pentru că primesc din frumuseţea unui Dumnezeu cu mâinile afundate în grosul vieții, custode care privește cu tandrețe combativă tot ceea ce înflorește sub soarele lui. 

Azi mă priveşte şi pe mine, iese în întâmpinarea mea pentru a-mi sluji viaţa, pentru ca la rândul meu şi eu să învăț să slujesc şi să mă dăruiesc, şi astfel viaţa să-mi fie plină de fericire şi de chipuri de oameni fericiţi.

după E. Ronchi, „Nella gerarchia di Dio 
chi ama occupa il posto più alto”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu