sâmbătă, 10 martie 2018

„Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea...” şi mă cheamă şi pe mine s-o iubesc


„Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea”, versetul central al Evangheliei după sfântul Ioan, versetul uimirii care renaște de fiecare dată, prin aceste cuvinte bune asemenea mierii, tonifiante ca o plimbare pe malul mării, printre stropi de valuri și aer curat inspirat în adâncul plămânilor; cuvinte care trebuie să fie savurate în fiecare zi și de care să ne agățăm puternic în toate etapele vieții, la fiecare cădere, în fiecare noapte, în fiecare dezamăgire.

„Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea…”, iar noaptea lui Nicodim, dar şi nopţile noastre, se luminează. Aici putem să renaștem. În fiecare zi. Să renaşte în încredere, în speranţă, în pace senină, în dorinţa de a iubi, de a munci şi crea, de a apăra şi cultiva persoane, talente şi creaturi, întreaga mică grădină pe care Dumnezeu mi-a încredințat-o în întregime. 

Nu doar omul, dar întreaga lume este iubită, pământul este iubit, şi animalele, şi plantele, şi creația întreagă.  Şi dacă El a iubit pământul şi eu trebuie să îl iubesc, cu spațiile sale, cu fii săi, cu verdele său şi cu  florile sale… Şi dacă El a iubit lumea şi frumuseţea sa fragilă, atunci şi tu vei iubi creația ca pe tine însuţi, o vei iubi ca pe aproapele tău, pentru că aşa cum spunea M. Gandhi „aproapele meu este tot ceea ce trăieşte”.

Revelaţia lui Isus este aceasta: Dumnezeu a considerat lumea, fiecare om, acest nimic al meu dar căruia i-a dat o inimă, mai important decât pe sine. Pentru a mă câștiga (răscumpăra), el s-a pierdut (s-a dat) pe sine. Nebunie de iubire!

Dumnezeu a iubit: să înţelegem frumuseţea acestui verb la trecut, pentru a indica nu o speranţă sau o aşteptare, dar o siguranţă, un fapt sigur, că întreaga lume este implicată: „necazul nostru este că suntem cufundaţi într-un ocean de iubire, şi nu ne dăm seama” (G. Vannucci). Întreaga istorie biblică începe cu un „eşti iubit” şi termină cu un „să iubeşti” (P. Beauchamp). Noi nu suntem creştini pentru că îl iubim pe Dumnezeu. Suntem creştini pentru că noi credem că Dumnezeu ne iubeşte.

„Dumnezeu nu l-a trimis pe Fiul pentru a judeca lumea, dar pentru ca lumea să fie mântuită…, pentru ca oricine crede să aibă viaţă”. Pe Dumnezeu nu îl interesează să instituie procese împotriva noastră, nu a venit pentru a ne condamna sau pentru a regla conturile cu noi, şi nici măcar pentru a ne achita. Viaţa celor iubiţi de Dumnezeu nu este o hotărâre judecătorească, dar este o hotărâre, o dorinţă, de înflorire şi de îmbrăţişare, după modelul plinătății.

„Pentru ca lumea să fie mântuită”: a mântui înseamnă a păstra, a apăra, pentru ca nimic să nu se piardă, niciun suspinat, nicio lacrimă, niciun fir de iarbă; nu se va pierde nicio străduință generoasă, nicio răbdare dureroasă, niciun gest de îngrijire oricât de mic şi de ascuns ar fi el; „dacă voi putea să împiedic o inimă să se fărâme nu voi fi trăit în zadar. Dacă voi putea să alin Durerea unei Vieţi, sau să uşurez o Pedeapsă, sau să ajut o Pasăre căzută să se reîntoarcă la cuibul său, nu voi fi trăit în zadar”. (Emily Dickinson).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu